Vijf porties fruit en groenten per dag. Waarom vijf? - VivaGezond

Vijf porties fruit en groenten per dag. Waarom vijf?

This post is also available in: Frans

Het begon in 2001 met een aanbeveling van de WGO. Een aanbeveling die zei dat we vijf porties fruit en groenten per dag moeten eten. Een aanbeveling die zich als een lopend vuurtje heeft verspreid in de industrielanden. Een aanbeveling die duidelijk steek houdt. Goed. Maar waarom vijf?

Aanvankelijk was deze slogan bedoeld om het publiek ertoe aan te zetten meer fruit en groenten te eten en minder vette, gezouten en gesuikerde producten. Dat zijn vaak industrieel bereide voedingsmiddelen die meer bepaald obesitas en overgewicht in de hand werken.

Zowel volwassenen als kinderen zullen als ze fruit en groenten eten bij de hoofdmaaltijd of als tussendoortje om een kleine honger te stillen minder snel naar snacks en andere voedingsstoffen zonder echte voedingswaarde (chips, chocoladerepen) grijpen. Daarna pas – en dat is wel de omgekeerde wereld – werd deze slogan, die veel weg had van dieetmarketing, bevestigd door een wetenschappelijke studie.

Een Britse studie, die verscheen in het Journal of Epidemiology and Community Health, volgde 7 jaar lang 65.000 personen van minstens 35 jaar en bracht de doodsoorzaak in verband met de consumptie van fruit en groenten. Daaruit bleek dat 2 of 3 porties groenten en fruit per dag het sterfterisico verlagen met 14%; met 36% voor 5 à 7 dagelijkse porties en zelfs met 42% voor wie meer dan 7 porties fruit en groenten per dag eet. Uiteraard telt een kerstomaatje of een radijsje niet als een portie groenten en een schijfje citroen of een framboos is geen portie fruit! In de praktijk bestaan vijf porties fruit en groenten per dag uit vijf porties van elk 80 à 100 gram, wat neerkomt op een dagelijks minimum van 400 gram fruit en groenten.

En we hoeven zeker niet te vertellen dat zeevruchten ook niet in het lijstje passen…

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Articles similaires