7 tips voor een aanvalsplan voor de winter! - VivaGezond

7 tips voor een aanvalsplan voor de winter!

De temperatuur gaat onder nul. We laten het noodplan in werking treden en kiezen voor verzorging die specifiek is aangepast aan de strenge winter. Om gezond en mooi de koude in de stad, op het platteland… of op de besneeuwde pistes te trotseren!

1. In de winter draag je best een muts

Een muts, een hoed, een kap, een bivakmuts, een baret… bij voorkeur een die de oren bedekt. Ter hoogte van ons hoofd verliezen we de meeste warmte: 30 tot 35%!

2. Het is belangrijk om veel te drinken als het koud is

Koude werkt dehydratatie in de hand. Het is dus aanbevolen om vaak kleine hoeveelheden te drinken, ten minste 1,5l plat water per dag. Vergeet niet dat je in de bergen meer moet drinken – hoe hoger je je bevindt, hoe meer je moet drinken.

3. Laagjes over elkaar in plaats van één dikke donsjas

Pas het principe van de ui toe, m.a.w. laagjes over elkaar. Het voordeel van verschillende laagjes over elkaar dragen, is dat je, indien nodig, iets kan uittrekken, bijvoorbeeld als je in een warme kamer komt, een activiteit beoefent die lichamelijke inspanning vereist en die je doet zweten.

Transpiratie en lage temperaturen zijn namelijk de ideale combinatie om ziek te worden. Kies bij voorkeur voor zijde, stoffen in Goretex en polar fleece, wol (als je niet allergisch bent), kasjmier. Een nauw aansluitend hemdje in zijde houdt de koude tegen. Vermijd strakke kleren die de bloedsomloop afsluiten en stoffen die vocht vasthouden, zoals katoen.

4. Koude doet ons vaker plassen

Eigenlijk is dit een gevolg van onze thermoregulatie.  Om warmteverlies te vermijden, trekken de bloedvaten van de ledematen samen om het calorieverlies via de huid te verminderen.  Het bloedvolume in de romp, en meer bijzonder in de nieren, stijgt meteen.  De nieren filteren meer bloed en produceren dus meer urine.

5. Winterhanden vermijden door je handen in water te dompelen

Perniones is het gevolg van een probleem met de bloedcirculatie en herkennen we aan rode ontstoken vlekken op de vingers, tenen, oren en zelfs op de neus.

Ze ontstaan door de koude in combinatie met vochtigheid, en voor de tenen, door de druk. Jongeren en meer bepaald vrouwen (90%) hebben er het vaakst last van.

Dit kwaaltje komt vaak terug en genetische aanleg speelt een rol in de helft van de gevallen.

6. Vermijd warm en koud

Niets beters om een verkoudheid op te lopen! Koude na warmte breekt het immuunsysteem af. Denk eraan om u goed aan te kleden voor u buitengaat. En let erop dat uw huis niet té goed wordt verwarmd: warmte verandert de kwaliteit van de secreties van de luchtwegen – de eerste barrière tegen infecties. Voor meer ademhalingscomfort kunt u kleine kommetjes water op uw radiatoren zetten om de omgevingslucht te bevochtigen. Zo worden uw keel en luchtwegen niet geïrriteerd.

7. Beweeg!

Zelfs als het koud is, moet u blijven bewegen: joggen, fietsen, stretchen of wandelen, minstens een half uur per dag. Regelmatig bewegen is heel goed om uw conditie te behouden, want sporten verdrijft toxines die vaak verantwoordelijk zijn voor winterkwaaltjes!

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone