Artrose: blijf niet stilzitten! - VivaGezond

Artrose: blijf niet stilzitten!

Een knie die vastzit, pijnlijke vingers… Men hoeft zich niet meteen op de pijnstillers te storten. Om artrose te verlichten is het in de eerste plaats belangrijk om te blijven bewegen!

Bewegen: de voorkeursbehandeling van artrose.

Artrose is een progressiefafslijtingsproces van het gewrichts-kraakbeen. Beweging is zonder twijfel de beste raad die men kan geven aan artrosepatiënten. Tenminste als ze geen traumatiserende bewegingen doen voor de gewrichten en ze aan sport doen buiten de pijnlijke periodes, benadrukt professor Henrotin.

Via kinesitherapie kunnen ze de pijn verminderen en de werking van de gewrichten verbeteren, dankzij technieken om de spieren te versterken en versoepelen.

Aarzel niet om raad te vragen aan uw arts. Indien ze nodig en gerechtvaardigd zijn, kan hij u kinesitherapiebeurten voorschrijven. Bovendien kan hij u ook eenvoudige oefeningen geven die u thuis kunt doen.

Als u last hebt van artrose, heeft het regelmatig uitvoeren van specifieke oefeningen voor de aangetaste gewrichten een gunstig effect. U kunt hierdoor:

  • de beweeglijkheid van uw gewrichten en de mogelijkheden van uw spieren behouden of verbeteren;
  • de stabiliteit van uw gewrichten verbeteren en de beperkingen ervan verminderen;
  • uw uithoudingsvermogen bij dagelijkse activiteiten vergroten;
  • uw pijn verminderen;
  • uw handicap beperken.

Wat kan sporten voor u betekenen?

Het gunstige effect van sport is grotendeels bewezen in verschillende situaties: behoud van een goede levenshygiëne, bijdrage aan een gezond gewicht, extra spiermassa en -vermogen, preventie van bepaalde cardiovasculaire pathologieën en osteoporose, en een groter psychologisch welzijn.

Voor een artrosepatiënt kiezen we niet voor risicosporten maar eerder voor fietsen, zwemmen of wandelen. Opgelet wel: ook te lang wandelen of fietsen kan schadelijk zijn voor de gewrichten, vooral voor de knie en de heup. Alle sporten die zelf verantwoordelijk zijn voor artrose raden we ten zeerste af. We denken dan aan sporten die gepaard gaan met herhaaldelijke schokken (zoals vechtsporten, bal- en springsporten) en waarvoor bruuske bewegingen nodig zijn (zoals raketsporten). Momenteel kennen we immers de link tussen bepaalde disciplines en aangetaste gewrichten.

Dat maakt het belang van sport er niet minder om, want de voordelen zijn zeker reëel. Als u tenminste een sport kiest in functie van uw mogelijkheden.

Sporten wordt zelfs aangeraden bij artrosepatiënten, als het medisch wordt opgevolgd en enkel dient voor een ‘onderhoud’ van de spiertonus en het behoud van de omvang van de bewegingen.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Articles similaires