Blokken zonder te blokkeren! - VivaGezond

Blokken zonder te blokkeren!

De examentijd is de periode bij uitstek die heel wat vragen en twijfels oproept. Hoewel er geen ‘wondermiddel’ bestaat om te slagen, kunnen enkele eenvoudige maatregelen helpen om deze periode wat rustiger door te komen. Hoe kunnen we tijdens de blok of de examens beter intellectueel presteren? Enkele tips om te slagen en klassieke valkuilen te vermijden. Als we er maar op tijd mee beginnen!

Suiker, suiker en nog eens suiker. Maar wel trage suikers graag!

De hersenen verbruiken heel wat energie. Hun belangrijkste brandstof is suiker. Daaraan mogen ze zeker geen tekort hebben. Trage suikers (zoals pasta en rijst) zijn beter dan snelle suikers: ze voorzien de hersenen constant van koolhydraten die helpen om topprestaties neer te zetten!

Aarzel niet om voor een examen of een intellectuele inspanning een bord pasta te eten. Tijdens de inspanning kunnen een granenreep of gedroogde vruchten nuttig zijn. Vergeet ook geen proteïnen te nemen, essentieel om hormonen te vervaardigen, en vetten, de essentiële bestanddelen van de celwanden.

De brandstoffen van onze hersenen

Een gezond leven en een stimulerende omgeving vormen de basis van een goed geheugen.

Dat betekent dus:

slapen, slapen en nog eens slapen! Tijdens de slaap ‘slaat’ het geheugen de informatie op. De leerfasen tijdens de slaap versterken het geheugen en verankeren de nieuwe kennis in onze geest. Als we te weinig slapen, hebben onze hersenen minder tijd om de kennis te consolideren. Hoeveel uur slapen is ideaal? Iedereen heeft zijn eigen slaapbehoeften. Ook als uw studerende zoon of dochter moeilijk kan inslapen, kunnen we het niet genoeg herhalen: hij/zij moet er een zekere levenshygiëne op nahouden, namelijk voldoende bewegen – dat stimuleert het metabolisme en zorgt voor een diepere slaap – maar ook stimulerende drankjes vermijden.

Een luchtje scheppen, zich ontspannen, bewegen…

De hersenen hebben zuurstof nodig en moeten stress vermijden, anders kunnen ze niet optimaal functioneren. Zorgen en angst creëren negatieve storingen die het geheugen aantasten.

Eet evenwichtig en gevarieerd!

De hersenen verbruiken 25% van de lichaamsenergie. Ze hebben dus trage suikers nodig, die we vinden in brood, rijst en pasta. Ook omega 3, uit bijvoorbeeld visolie of koolzaadolie, helpt om beter te functioneren. Magnesium is een onmisbaar voedingselement om beter te kunnen onthouden en stress te beheren. Vitamine B1 is nodig voor de goede werking van het geheugen en het zenuwstelsel in het algemeen. Deze vitamine vinden we in lever, niertjes, eieren, havervlokken, chocolade, zonnebloempitten…

Absoluut te mijden is alcohol!

Alcohol heeft een slecht effect op het geheugen omdat het de aandacht verslapt die nodig is om informatie te kunnen onthouden.

Een goede nachtrust na een paar uurtjes stevig blokken is een ‘garantie’ om de ingestudeerde informatie te kunnen registreren! Slapen consolideert het geheugen en herstelt het concentratievermogen.

Denk aan vitamine B!

De vitamines die van essentieel belang zijn om het vermogen te stimuleren, behoren met name tot groep B. Vooral vitamine B9 (foliumzuur) helpt om intellectuele vermoeidheid te vermijden. We vinden ze in walnoten, waterkers, brie en eierdooiers. Vitamine B1 lijkt ook een belangrijke rol te spelen in het aandachtsvermogen. Onmisbaar op de ontbijttafel zijn daarom granen of volkorenbrood. Zowel vitamine B6 als vitamine B12 spelen een vitale rol in de activiteit van de hersenen. Ze voorzien ze van energie en helpen het geheugen om te functioneren.

Let wel: geen van deze vitamines (of andere mineralen, waarover later meer) hebben een onmiddellijk effect. De intellectuele activiteit moet dus goed worden voorbereid door de nodige reserves op te slaan. Anticiperen is de boodschap!

Kijk uit voor tekorten

Ook mineralen mogen niet worden verwaarloosd: ze zijn essentieel voor de werking van het organisme in het algemeen en van de hersenen in het bijzonder. IJzer met name onderhoudt het geheugen en zorgt ervoor dat een kind goed leert. Een ijzertekort moet dus absoluut worden vermeden. Vooral vlees en sommige groenten bevatten ijzer. Ook jodium speelt een rol in de cognitieve capaciteit, zowel tijdens de groei als bij volwassenen. Jodium vinden we uiteraard in algen, vis en schaaldieren, maar ook in soja, groene bonen en zuivelproducten. De reputatie van fosfor om het geheugen te versterken werd daarentegen nooit bewezen! Magnesium is essentieel voor de werking van de hersenen. Het verbetert heel wat vormen van leren en onthouden.

Omega 3 en vis om het geheugen te stimuleren

Vis staat al lang bekend als een uitstekende bron van omega 3, een essentieel vetzuur dat onze hersenen nodig hebben om correct te kunnen functioneren. Omdat het organisme deze omega 3-vetzuren niet zelf kan aanmaken, moeten we ze uit onze voeding halen. Alleen dan kunnen onze hersenen (en ons geheugen) correct functioneren. Zalm, tonijn, heilbot en walnoten bevatten omega 3-vetzuren, maar ook voedingssupplementen kunnen nuttig zijn.

Planten om het geheugen te stimuleren

In de fytotherapie zijn sommige planten efficiënter dan andere om de neuronen te stimuleren. Vraag raad aan uw apotheker!

De efficiëntste plant om het geheugen te verbeteren is gingko biloba: bij alzheimerpatiënten wordt ze gebruikt om de cognitieve functie te bevorderen. Ginkgo remt de evolutie van geheugenstoornissen die de kop opsteken rond het vijftigste levensjaar.

Bacopa speelt al meer dan 3.000 jaar een belangrijke rol in de ayurvedische geneeskunde. De Indiërs gebruiken deze plant om hun geheugen en intellectuele prestaties te stimuleren. Bacopa verhoogt de productie van proteïnen in de hippocampus, het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor het onthouden op lange termijn.

Eleutherococcus, ook wel Siberische ginseng genoemd, is een plant uit de koude streken. Ze werd lang vergeleken met Chinese ginseng en geacht er alle eigenschappen van te bezitten. Recente studies hebben echter uitgewezen dat de positieve effecten van eleutherococcus op het geheugen in werkelijkheid vrij beperkt zijn. De plant wordt courant gebruikt als middel tegen vermoeidheid. Rhodiola en ginseng worden door fytotherapeuten vaak voorgeschreven om de intellectuele tonus te versterken.

 

In samenwerking met dr. Olivier Coudron
(Scientific Institute for Intelligent Nutrition)

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone