Dit is niet goed om in te slapen! - VivaGezond

Dit is niet goed om in te slapen!

This post is also available in: Frans

  1. Stimulerende activiteiten. Sport of intellectuele activiteiten in de twee uur voorafgaand aan het slapengaan. Een milde, regelmatige en een eerder ochtendlijke fysieke inspanning blijkt bij bepaalde mensen de slaap te verbeteren.
  2. Alcohol en te rijke maaltijden. Vermijd het om ’s avonds te veel te drinken of te eten en vermijd cafeïne, nicotine en alcohol voor het slapengaan. 20 minuten voor het slapengaan een glas warme melk gesuikerd met honing drinken, is ideaal.
  3. Schermen. Of meer bepaald het licht van alle schermen. Meerdere studies toonden de ontwrichtende effecten aan van schermen op de slaap. De schermen van computers en tablets verspreiden een blauw licht, waarvan men weet dat het veel meer bijdraagt tot de afscheiding van melatonine dan wit licht. Gevolg: de afscheiding van melatonine wordt vertraagd, en als gevolg daarvan ook het inslapen. De slaap die volgt, is minder herstellend omdat hij minder diep en meer opgesplitst is. Parallel met dit rechtstreeks gevolg van licht, zorgen het gebruik van internet via computer, telefoons of videospelletjes ervoor dat onze geest alert blijft op een moment waarop die eigenlijk in off-stand zou moeten gaan.

Lavendel om beter te slapen.

Enkele druppels lavendel officinalis in de vorm van essentiële oliën verspreiden in de kamer voor het slapengaan, zorgt voor ontspanning en maakt dat u snel in een herstellende slaap terechtkomt. Meer specifiek bij kinderen zorgt ook de essentiële olie van mandarijn voor een betere slaap.

 

Uit het artikel “Geef me mijn slaap terug!” van de Patiëntekrant Nr 26

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone