Een goeie darmflora voor een goeie weerstand - VivaGezond

Een goeie darmflora voor een goeie weerstand

This post is also available in: Frans

Uw darmflora is een belangrijke barrière in uw lichaam: 100.000 miljard micro-organismen ‘wonen’ in onze darmen! Die ‘goede bacteriën’ zijn actief in de vertering en voor uw afweersysteem.

De flora stimuleert ook het vormen van immuuncellen en helpt om ze actiever te maken. Waarom onze flora niet helpen door ze te versterken? En daar hebben we dan probiotica voor nodig! Die levende micro-organismen zijn goede bacteriën die gunstige effecten hebben op de gezondheid. Er bestaan verschillende stammen, elk met zijn eigen specifieke eigenschappen. De meest bekende soorten zijn Bifidobacterium en Lactobacillus.

Of het nu gaat om gewone yoghurt of gefermenteerde zuivelproducten met specifieke fermenten of voedingssupplementen die in de apotheek worden verkocht, probiotica stimuleren de natuurlijke verdediging en versterken dus de weerstand. Start er zo vroeg mogelijk mee en neem ze heel de winter door…

Vitamine C: onmisbaar

Buiten het feit dat vitamine C of ascorbinezuur de veroudering van onze cellen vertraagt, versterkt het de weerstand van het lichaam tegen alle soorten infecties. Ze draagt actief bij aan de versterking van ons immuunsysteem, en helpt ons om ziektes zoals een verkoudheid of griep te bestrijden. Nog een troef, en niet van de minste, is dat vitamine C helpt om ijzer op te nemen, op zich onmisbaar in de strijd tegen vermoeidheid en hoofdpijn. Voeg daaraan toe dat ons lichaam niet in staat is om het zelf te produceren en u begrijpt waarom het absoluut noodzakelijk is om vitamine C op te nemen als de temperaturen voor de eerste keer zakken.

Vitamine D bijtanken

We weten al dat vitamine D goed is voor de botten, maar het wordt ook onderzocht in belangrijke studies die zich niet meer beperken tot alleen ons beendergestel. Daarbij is een effect op onze immuniteit duidelijk vastgesteld. Vitamine D stimuleert ons lichaam om cathelicidine aan te maken, een stof die lijkt op een natuurlijk antibioticum dat onze immuniteit een boost kan geven. Door een tekort aan vitamine D zijn we dus meer blootgesteld aan infecties en andere virussen (griep, verkoudheid) die ons de hele winter teisteren. Bij ouderen is het risico op een longinfectie dubbel zo groot bij een tekort aan vitamine D.

In de winter is ons vitamine D-gehalte het laagst en soms is een klein duwtje in de rug genoeg om de verdedigingsmechanismes van ons lichaam te stimuleren. Vraag advies aan uw apotheker of arts.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone