Gastro-enteritis in opmars! - VivaGezond

Gastro-enteritis in opmars!

In Frankrijk is er al alarm geslagen. In het Noorderdepartement, gelegen aan de grens met België, is de epidemiologische drempel bereikt. Ook in België neemt het aantal gevallen van gastro-enteritis de voorbije dagen toe, al blijft het moeilijk om te zeggen of we evolueren in de richting van een epidemie zoals bij onze Franse buren. Het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV-ISP) surveilleert immers het belangrijkste symptoom van gastro-enteritis – acute diarree – niet meer. Vooral kinderen en ouderen vormen een risicogroep.

Virale gastro-enteritis evolueert op een epidemische manier en gaat gepaard met spijsverteringssymptomen (diarree, braakneigingen, braken, buikpijn) en met meer algemene symptomen (krachteloosheid, koorts, hoofdpijn…). Het is meestal goedaardig en genezing treedt over het algemeen binnen enkele dagen op. Bij baby’s en ouderen kunnen de gevolgen groter zijn. Hoe kunnen we de aandoening voorkomen en behandelen? Onze raadgevingen.

Raad nummer 1: drinken!

Vloeistof opnemen is essentieel tijdens een gastro-enteritis! Drink regelmatig water of gesuikerde dranken. Geen lightdranken aangezien aspartaam een laxerend effect heeft. Rehydratatieoplossingen worden aangeraden bij kinderen en pasgeborenen. Er wordt aangeraden vaak en met kleine hoeveelheden te drinken, vooral wanneer er ook sprake is van braakneigingen en braken.

Indien nodig kan ook een geneesmiddel tegen misselijkheid en braakneigingen ingenomen worden. Hiervoor raadpleegt u uw apotheker en respeteert u de voorgeschreven dosis en de periode van inname. Op vlak van voeding worden aangeraden: rijst, pasta, aardappelen, droog fruit, bananen, enz. Dat alles in kleine hoeveelheden, met korte tussenperiodes en dat tot er een verbetering van de symptomen optreedt. Vermijd zetmeelrijke voeding (volkorenbrood, zilvervliesrijst), gekookt fruit en groenten, peulvruchten (bonen, linzen…).

Spaar je darmen…

Aangepaste voeding doet de intensiteit en de duur van de diarree afnemen. Ook worden bepaalde probiotica aanbevolen bij de behandeling, maar ook ter preventie van gastro-enteritis bij kinderen en volwassenen. Probiotica zijn levende micro-organismen die aan gisten zijn toegevoegd. Wanneer ze worden opgenomen in een bepaalde hoeveelheid, hebben ze bepaalde voordelen voor de gezondheid.

Een van de positieve effecten van probiotica op de gezondheid wordt toegeschreven aan het feit dat ze in de darmen een barrière vormen tegen pathogene kiemen door de productie van onder meer melkzuur. Uw apotheker helpt u bij de keuze van de juiste probiotica in uw strijd tegen diarree!

Hallo dokter!

Opgepast echter voor ouderen, baby’s en peuters. Gastro-enteritis kan bij hen na minder dan één dag diarree grote dehydratatie veroorzaken. Daarom is het aangeraden voor elk kind van twee jaar of jonger met diarree/gastro-enteritis, met of zonder braken, uw arts te raadplegen.

Hoe gastro-enteritis voorkomen?

Een goede hygiëne blijft de meest efficiënte manier om zich te beschermen tegen gastro-enteritis. Hoe? In de eerste plaats door regelmatig de handen te wassen: voor het eten, na een bezoek aan het toilet, bij het terugkomen van het werk…

Bij gezinnen is het belangrijk om het aanrecht en de spoelbakken proper te maken, het toilet rein te houden met een bleekmiddel en contact te vermijden met voedsel, water en voorwerpen van een zieke persoon. Preventie via een antirotavirusvaccinatie wordt in Europa aangeraden bij alle kinderen. Dat moet toelaten de frequentie van gastro-enteritis terug te dringen en de incidentie van ernstige diarree bij de meest risicovolle bevolkingsgroepen te doen dalen.

Gastro-enteritis is uiterst besmettelijk. Wanneer een kind ziek is, mag het niet naar school/crèche tijdens de hele periode waarin het moet braken of diarree heeft. Het is aangeraden vervolgens 48 uur te wachten na de laatste maal dat er diarree of braken werd vastgesteld alvorens het kind zich weer onder zijn vriendjes begeeft.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Articles similaires