Geen rust bij rugpijn... - VivaGezond

Geen rust bij rugpijn…

This post is also available in: Frans

Rugpijn is geen onschuldige kwaal. Zeven op tien Belgen hebben er ooit last van. In 90% van de gevallen van ernstige lumbalgie verdwijnt de mechanische pijn in de volgende weken. In de 2 volgende jaren treedt echter vaak recidief op.

Lumbalgie, wat is dat?

Lumbalgie is geen echte ziekte maar eerder een symptoom. Het kan gedefinieerd worden als pijn in het lage gedeelte van de wervelkolom, ter hoogte van de lendenwervels.

Inflammatoire of mechanische pijn?

In enkele woorden de grote lijnen om dit onderscheid te maken.

Inflammatoire pijn

– Spontaan (niet ten gevolge van bewegingen).

– Treedt vooral ’s nachts op, men kan er zelfs wakker van worden, en kan aanhouden tot ’s morgens met stijfheid die elke beweging onmogelijk maakt.

– Neemt doorgaans af tijdens de dag.

Mechanische pijn

– Meest voorkomende rugpijn.

– Treedt gewoonlijk op tijdens de dag en neemt toe door inspanningen en vermoeidheid. ’s Avonds kan men soms niet inslapen van de pijn.

– De pijn is echter minder intens ’s nachts en verstoort de slaap dus niet.

Wanneer een arts raadplegen?

Men moet in elk geval een arts raadplegen wanneer de rugpijn voldoet aan één of meerdere van de volgende criteria:

– intense en constante rugpijn (vooral ’s nachts);

– verdwijnt niet binnen de 3 dagen ondanks de inname van pijnstillers zoals paracetamol of aspirine;

– gaat gepaard met symptomen die niet meteen verband houden met rugpijn (braken, diarree, buikpijn, problemen met plassen, jeuk, zwakte van de onderste ledematen);

– breidt uit naar het been;

– gevolg van een schok, een ongeval, een blessure of een slag in de rug.

Hoe diagnosticeert de arts rugpijn?

Een ondervraging en een klinisch onderzoek zijn doorgaans voldoende om een lumbalgie te diagnosticeren.

Uw arts zal bepalen of een beeldvormingsonderzoek al dan niet nodig is (radiografie, scanner, MRI…); dit onderzoek is niet systematisch nodig!

Rugpijn begrijpen en verzachten
In de rugschool leer je de belangrijkste oorzaken van rugpijn kennen, 
de bewegingen en de houdingen die je moet vermijden om de rug te beschermen 
en hoe je correct een last draagt en oefeningen kan doen om zelf rugpijn te verminderen.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone