Aanbevelingen op het vlak van water - VivaGezond

Aanbevelingen op het vlak van water

Water vormt het hoofdbestanddeel van levende wezens. Het is noodzakelijk voor de overleving van onze cellen en maakt de bloedcirculatie mogelijk. Bovendien voorkomt een goede dagelijkse hydratatie nierstenen en urineweginfecties. Uitdroging kan dan weer ernstig zijn en zelfs tot de dood leiden, vooral bij de meest kwetsbare personen (senioren, baby’s, zieken). Het is dus essentieel om voldoende drinken.

Het is een realiteit waar we niet omheen kunnen: water is het voornaamste bestanddeel van het menselijke lichaam. “Water is een oplosmiddel: het is het milieu waarin zich het leeuwendeel van de biochemische reacties afspeelt”, aldus professor Philippe Goyens, kinderarts verbonden aan de afdeling Voeding en Metabolisme van het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola (UKZKF). “Water doet bovendien dienst als vector voor de uitwisselingsprocessen tussen de cellen en de weefsels. Het draagt bij aan het behoud van een goede lichaamstemperatuur en aan het zuur-basenevenwicht”.

Sporters moeten drinken tijdens en na de inspanning. Een goed gemiddelde is 0,5 tot 1 liter water per uur sporten, en 0,5 liter in de recuperatiefase.
Baby’s en bejaarden lopen een hoger risico op uitdroging: het is dus belangrijk dat ze regelmatig water drinken. Hierbij is het goed om te weten is dat bejaarden mettertijd hun dorstgevoel verliezen, terwijl hun vochtbehoeften dezelfde blijven. Voor hen is het dus noodzakelijk om gedurende de hele dag een optimale hydratatie te garanderen.

Drinkt u genoeg water?

Doe de test op www.h4hinitiative.com

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone