Hoofdpijn of migraine: een echte hersenbreker! - VivaGezond

Hoofdpijn of migraine: een echte hersenbreker!

This post is also available in: Frans

Hoofdpijn: u kent het vast! Maar misschien bent u wel een migrainepatiënt zonder het te weten? Als pijn waarvan u denkt dat hij het gevolg is van stress of vermoeidheid min of meer regelmatig terugkeert, lijdt u misschien wel aan migraine?

Help uw arts

Noteer de migraineaanvallen op een kalender om een beter beeld te krijgen van de omstandigheden waarin ze optreden. Zo kan uw arts de cycli van de aandoeningen identificeren en de doeltreffendheid van de geneesmiddelen evalueren. Elke persoon en elke vorm van migraine is immers uniek en vereist dus een behandeling op maat.

Twee geteste en goedgekeurde trucjes

Geldig voor hoofdpijn en voor migraine. Ze worden gebruikt als aanvulling op uw gebruikelijke behandeling of om pas opkomende pijn meteen terug te dringen.

– IJs in een washandje: de koude vermindert de uitzetting van de grote bloedvaten, die bij hoofdpijn optreedt. Aanbrengen op de slapen, en indien mogelijk in een donkere kamer.

– Een stevig bakje koffie: cafeïne werkt op dezelfde manier. Maar opgelet met misbruik: hoe groter je verslaving aan koffie, hoe meer je lichaam zal protesteren als het geen cafeïne meer krijgt.

Diagnostische criteria voor migraine

Van migraine is sprake bij vijf aanvallen die 4 tot 72 uur duren (zonder gebruik van geneesmiddelen). De aanvallen vertonen ten minste twee van de volgende kenmerken: eenzijdige, kloppende, matige tot intense pijn, die erger wordt bij inspanning en gepaard gaat met misselijkheid of braken, of met fonofobie (overgevoeligheid voor geluid) of fotofobie (overgevoeligheid voor licht).

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone