Koude of warmte wanneer het pijn doet? - VivaGezond

Koude of warmte wanneer het pijn doet?

This post is also available in: Frans

Een sportblessure, verstuiking, artrose, tendinitis, spierkrampen… Moet men bij deze pijn, en soms in een spoedsituatie, warmte of koude op de blessure leggen?
Een overzicht van de juiste reflexen om de pijn te verzachten.

Warmte verzacht spierpijn. Waar.

In geval van spierpijn, een stijve nek, geblokkeerde wervels, stijfheid… is er niets beters dan lokaal warmte aan te brengen om de bloedvaten te doen uitzetten en zo de bloeddoorstroming te verbeteren. Dit ontspant de spieren, vermindert de pijn en maakt de bewegingen soepeler.

Op een verstuiking kan u beter koude aanbrengen. Waar.

Koude beperkt de zwelling en verzacht de pijn, vooral in het geval van:

  • ecchymose: een kleine interne bloeding veroorzaakt door een slag of stoot, die ook ‘blauwe plek’ wordt genoemd;
  • of een verstuiking: bandletsel ter hoogte van een gewricht.

Als er geen enkele verbetering is en bepaalde symptomen optreden – constante pijn of toenemende pijn, aanzienlijk mobiliteitsverlies, verstoorde slaap, geen enkele verbetering zelfs na rust en immobilisatie – raadpleeg dan uw arts!

Koude kan een brandwonde veroorzaken. Waar.

In geval van pijn ten gevolge van een oedeem, ecchymose of een hematoom, moet een patch of een icepack aangebracht worden, of ijsblokjes in een plastic zakje, steeds omwikkeld door een handdoek om een brandwonde door de koude te vermijden.

Om krampen tijdens een sportprestatie te verminderen, moet u koude aanbrengen. Niet waar.

Een spierkramp is een onwillekeurige samentrekking die spasme wordt genoemd. Deze sterke en pijnlijke samentrekking van de skeletspieren treedt op tijdens sportbeoefening of na een inspanning.
Ze kan enkele seconden tot verschillende minuten duren en veroorzaakt worden door enkele spiervezels, een volledige spier of een geheel van spieren die in een spierketen werken. Warmte ontspant de spier.
Tijdens intensieve sportbeoefening, is de behoefte aan magnesium groter door het grote energieverbruik en transpiratie. Het is aanbevolen om voldoende vitamines van de B-groep en magnesium te nemen.

Een waterkruik verzacht pijnlijke maandstonden. Waar.

Een warmwaterkruik is een natuurlijke en doeltreffende methode tegen pijnlijke maandstonden. De waterkruik of het warmtekompres gaat de bloedvaten in de onderbuik uitzetten, de spieren ontspannen, vooral de baarmoederspier, en zo de pijn in de buik en de krampen verzachten.

Om een brandwonde te verzorgen, moet u ijs aanbrengen. Niet waar.

De eerste en enige juiste reflex bij brandwonden is de wonde onder lauw water te houden (ongeveer 20°) gedurende 20 minuten, ongeacht de ernst van de brandwonde. Voor kleine brandwonden, volstaan specifieke pleisters om de wonde te laten genezen.

Het gebruik van ijs of warmte is in de meeste gevallen een eenvoudige en doeltreffende behandelingsvorm. In sommige gevallen kan het echter nefast zijn. Het is aanbevolen om nooit ijs of warmte aan te brengen in volgende gevallen: 

  • ernstig probleem met de bloedsomloop;
  • aanzienlijk verminderde gevoeligheid; 
  • een hartprobleem; 
  • inname van een geneesmiddel dat het bewustzijn aantast (gevaar op verbranding); 
  • kwaadaardige tumor (kanker); 
  • op een verbrande huid.
Uit het artikel “Koude of warmte wanneer het pijn doet?” van “De Patiëntenkrant” Nr. 25
Share on Facebook2Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Articles similaires