Lekker eten tegen kanker! - VivaGezond

Lekker eten tegen kanker!

50% van de darmkankers kan worden voorkomen door een gezonde levenswijze, waar een evenwichtige voeding natuurlijk deel van uitmaakt. Welke voedingsvoedingsmiddelen genieten de voorkeur? Hoe kan onze voeding de ontwikkeling van een kanker bevorderen? Antwoorden van dokter Luc Colemont, gastro-enteroloog.

Wat is de belangrijkste aanbeveling om kanker te voorkomen?

Eerst en vooral het gewicht onder controle houden! Door minder en gezonder te eten en meer te bewegen. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds benadrukt in al zijn rapporten dat het verband tussen voeding en kanker vooral gebaseerd is op overgewicht. In geval van een snelle en/of grote gewichtstoename moeten de voedingsgewoonten aangepast worden en moet men meer aan lichaamsbeweging doen.

Kan onze voeding kanker bevorderen?

Het verband tussen het voedingsdieet, de voedingstoestand, de fysieke kenmerken van de persoon en de kanker is complex en meer dan waarschijnlijk multifactorieel. We hebben nog maar weinig inzicht in al deze factoren en er is nog een lange weg af te leggen. Er zijn tal van mechanismen in het spel maar de verbanden tussen voeding en gezondheid worden elke dag steeds duidelijker. En dus ja, een onevenwichtige voeding is een risicofactor voor kanker, net als roken en alcoholverbruik.

Bestaan er ook voedingsmiddelen tegen kanker?

Neen, het is juister om te praten over voedingsmiddelen waarvan een overdadige hoeveelheid een probleem kan opleveren voor de gezondheid en mogelijk de ontwikkeling van bepaalde kankers kan bevorderen. Het is aanbevolen om de dagelijkse maaltijden te baseren op groenten en fruit zodat men 5 verschillende porties niet-zetmeelhoudende groenten en fruit per dag (400g minimum) eet. Er moet ook plaats zijn voor gedroogde groenten (minimum 25g per dag). Deze voedingsmiddelen kunnen helpen om het caloriegehalte van de maaltijd te beperken, omdat ze over het algemeen weinig calorieën bevatten en rijk zijn aan vezels en verschillende voedingsstoffen. Maar deze gevarieerde voeding moet de seizoenen volgen, en lekker en plezierig blijven!

Preventie tegen kanker, dat is…

  1. Zo weinig mogelijk alcohol drinken.
  2. Zo weinig mogelijk zout eten.
  3. Het gewicht onder controle houden.
  4. Twee tot drie maal per week vette vis eten.
  5. Verzadigde vetten beperken (boter…) en de voorkeur geven aan plantaardige oliën van verschillende oorsprong (koolzaad, noten, olijven…).
  6. Meer fruit en groenten eten van verschillende kleuren.
  7. Volkoren granen eten (rijk aan vezels).
  8. Verbruik van rood vlees, fijne vleeswaren en barbecue beperken.
  9. Bakken van voedingsmiddelen op hoge temperatuur vermijden en de voorkeur geven aan zacht garen. Dit advies geldt voor alle voedingsmiddelen en niet enkel voor rood vlees.

Welke voedingsmiddelen zijn onontbeerlijk?

In tegenstelling tot wat te vaak gezegd wordt in de media, hebben zuivelproducten (melk, yoghurt, kaas…) een beschermende werking. We weten al meer dan 30 jaar dat calcium een invloed heeft op het risico op darmkanker. Opname van grote hoeveelheden beperkt het risico in vergelijking met een calciumarme voeding. Een stelling die bevestigd wordt door verschillende studies die de ideale opnamehoeveelheid bepaald hebben tussen 500 en 1.000mg/dag, wat overeenkomt met 3 à 4 melkproducten per dag. Vitamine D is ook op verschillende niveaus verantwoordelijk voor de preventie van verschillende kankers.

Men moet ook zoveel mogelijk fruit en groenten eten. Doordat ze rijk zijn aan vitaminen, mineralen en antioxidanten, helpen ze onze cellen om zich te beschermen tegen externe agressies. Kruisbloemigen, en in het bijzonder broccoli, tonen de hoogste daling (16% voor kruisbloemigen in het algemeen, 20% voor broccoli). Onze dagelijkse voeding moet vezels bevatten uit volkoren granen (volkoren brood…), fruit, volkoren rijst. Een verbruik van 10 vezels per dag doet het risico dalen met 10%.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone