Mag iedereen vegetarisch eten? - VivaGezond

Mag iedereen vegetarisch eten?

This post is also available in: Frans

De overtuiging leeft dat minder of nog liefst helemaal geen vlees meer eten de redding van onze planeet kan betekenen. Of het nu om ethische, religieuze of ecologische overwegingen is, of gewoon uit smaakvoorkeur, de vraag mag gesteld worden of een vegetarisch voedingspatroon wel echt gezond of gezonder is dan ons klassiek westers menu.

Geen modegrill

Het vegetarisme en de overtuiging dat het gezond is om vlees uit het menu te schrappen dateert niet van gisteren. Pythagoreërs of volgelingen van Pythagoras (5e eeuw voor Christus), de Griekse wiskundige en wijsgeer, waren ervan overtuigd dat hun ascetische levensstijl, waaronder de onthouding van het eten van vlees, vele gezondheidsvoordelen inhield. Het moderne vegetarisme dateert van rond de 19e eeuw, met de quakerbeweging en de adventisten van de 7e dag (dr. Kellogg’s). Voor een wetenschappelijke benadering van de gezondheids- en welzijnsvoordelen van vegetarisch eten is het wachten tot de jaren 70-80.

What’s in a name?

Vele voedingspatronen worden onder de noemer vegetarisme gegooid. Maar de strikte definitie van vegetariër is iemand die geen vlees, vis of gevogelte eet, of andere dierlijke producten waartoe het dier eerst geslacht dient te worden. Een vegetariër eet dus wel ei en zuivel. Dit wordt ook aangeduid als lacto-ovo-vegetarisch. Ovovegetarisme sluit bijkomend melkproducten uit en lactovegetariërs laten op hun beurt eieren, of producten die ei bevatten links liggen. Veganisten eten dan weer helemaal geen producten van dierlijke oorsprong, en gebruiken geen dierlijke materialen zoals leer. Daarnaast kunnen we ook nog de pescotariërs vinden, die vlees uitsluiten, maar wel vis eten en de flexitariërs die al eens een vleesdag overslaan. Keuze te over dus voor wie zijn steentje wil bijdragen tot het behoud van de aardse reserves.

Zijn er risico’s?

Blijft de vraag of door al die uitsluitingen ons lichaam niets tekortkomt. Hierbij moeten we een onderscheid maken tussen veganisme en alle vormen van vegetarisme. Veganisten komen wel degelijk bepaalde voedingsstoffen en vitamines te kort, waarvan de belangrijkste de vitamine B12 is omdat die enkel in dierlijke producten voorkomt. Ook de inname van vitamine D, calcium, zink, ijzer en jodium kan lager liggen dan aanbevolen. Vitamines en mineralen zijn voedingsstoffen die ons lichaam niet zelf kan aanmaken en die we noodgedwongen uit de voeding of supplementen moeten halen. Veganisten zullen tekorten zoals vitamine B12 en D het best aanvullen met supplementen. Voor vegetariërs liggen de zaken wel wat anders. Een vegetarisch menu kan alle nodige voedingsstoffen aanbrengen, alleen moeten wel de juiste combinaties worden gemaakt om niets tekort te komen. Supplementen neem je pas het best nadat een bloedproef aangeeft dat je ook effectief bepaalde stoffen tekortkomt die niet kunnen worden bijgebeend met het gekozen eetpatroon. De vooraanstaande ‘American Dietetic Association’ en de ‘Dieticians of Canada’ zeggen ook dat een juist toegepast vegetarisch dieet voldoende van alle voedingstoffen bevat en zelfs gezondheidsvoordelen oplevert bij het voorkomen en het behandelen van bepaalde ziekten (bv. hart- en vaatziekten).

Mag iedereen dan vegetarisch eten?

Elke gezonde persoon, zelfs al vanaf erg jonge leeftijd, kan met een aangepast vegetarisch menuplan aan zijn of haar behoeften voldoen. Voor risicogroepen zoals fragiele ouderen, zieken en verzwakten is het niet aan te raden om vlees, vis en gevogelte van het menu te schrappen, of is er op zijn minst medisch advies nodig. Hun behoeften liggen meestal hoger dan in de gezonde bevolkingsgroep en daarenboven hebben zwakkeren het moeilijker om voldoende eten op te nemen. Vegetariërs hebben dan weer een verhoogde inname van eiwitten en ijzer nodig om aan de behoeften te voldoen, omdat plantaardige eiwitten die men in o.a. granen en peulvruchten vindt niet altijd volwaardig zijn. Dit wil zeggen dat sommige aminozuren of de deeltjes waaruit eiwitten zijn opgebouwd kunnen ontbreken, en ijzer uit plantaardige bron wordt op haar beurt minder goed door het lichaam opgenomen dan ijzer van dierlijke oorsprong. Vegetariërs hebben dus meestal een grotere hoeveelheid voeding nodig dan alleseters om aan hun behoeften te voldoen.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Articles similaires