Preventie: antikankerreflexen! - VivaGezond

Preventie: antikankerreflexen!

This post is also available in: Frans

Een op drie kankers zou kunnen worden vermeden door een gezondere levenswijze. Maar waar te beginnen?

Volg de tips en de aanbevelingen van dokter Anne Boucquiau (Stichting tegen Kanker).

Wat is de rol van de voeding in de preventie tegen kanker?

“Het aantal kankergevallen blijft stijgen. Bepaalde kankers worden steeds vroeger opgespoord en doeltreffend behandeld, maar het spreekt voor zich dat preventie de beste strategie blijft tegen kanker”, zegt Anne Boucquiau. “Het verband tussen het voedingsdieet, de voedingstoestand, de algemene gezondheid van de persoon en de kanker is complex en meer dan waarschijnlijk multifactorieel. Tot op vandaag hebben we slechts gedeeltelijk ontdekt of begrepen hoe deze factoren zich tegenover elkaar verhouden. Het verband tussen voeding en gezondheid wordt echter elke dag steeds meer bevestigd.”

Wat is de belangrijkste aanbeveling om op te volgen?

“Zonder enige twijfel het lichaamsgewicht onder controle houden! Door minder en beter te eten en meer te bewegen. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds benadrukt in elk rapport dat het verband tussen voeding en kanker vooral wordt aangetoond bij overgewicht. Het is dus steeds verstandig om het gewicht regelmatig maar redelijk (1x/maand) te controleren.

In geval van een snelle en/of grote gewichtstoename, moet men beter op de voeding letten en meer bewegen. Bij borstkanker en darmkanker werd een daling van het globale risico van ongeveer 25 à 30% vastgesteld bij meer lichaamsbeweging. Bij prostaatkanker is de associatie niet zo groot, maar nog steeds significant, in de orde van 10 à 20% minder risico. Bij baarmoederslijmvlieskanker vermindert het risico, met een matige lichaamsbeweging, tot 30 à 35%.”

De calorieën beperken! Te veel gesuikerde dranken, snoepgoed en vetten doen je verdikken en verhogen het risico op kanker.

Gezond bewegen!
Met 30 minuten matige lichaamsbeweging per dag (60 voor kinderen), wordt het risico op de ontwikkeling van verschillende soorten kanker beperkt.

Welke voedingstips kan men geven?

“Er wordt aanbevolen om de dagelijkse maaltijden samen te stellen rond groenten en fruit om tot 5 porties niet-zetmeelhoudende groenten en verschillende vruchten per dag te komen (minimum 400g). Gedroogde groenten (minimum 25g per dag) moeten ook mee worden opgenomen. Deze voedingsmiddelen kunnen het caloriegehalte van de maaltijden helpen verlichten, omdat ze over het algemeen weinig calorieën bevatten en rijk zijn aan vezels en verschillende voedingsstoffen.

Variatie in de voeding blijkt ook zeer belangrijk te zijn. Het is een kwestie van gezond te willen leven en te kiezen voor producten op basis van volkoren granen, vis op regelmatige tijdstippen, plantaardige vetten in plaats van dierlijke vetten en minder zout. Teveel rund, varken, lam, spek, worsten en ander rood vlees eten kan het risico op kanker doen toenemen.”

Bestaan er antikankervoedingsmiddelen?

“Neen, er bestaat niet één voedingsmiddel dat kan beschouwd worden als dé oplossing tegen kanker. Omgekeerd bestaat er ook niet één voedingsmiddel dat kanker kan veroorzaken.
Er zijn echter studies die aantonen dat bijvoorbeeld citrusvruchten een heilzaam effect hebben op maagkanker en dat een overmatig gebruik van zout het risico op maagkanker verhoogt.

Voldoende vezels (afkomstig uit fruit, groenten en graanproducten) beschermen tegen darmkanker, maar veel charcuterie en rood vlees verhogen het risico op darmkanker. Gegrild vlees bevat zeer giftige stoffen die ontstaan door verbranding. Daardoor kan een voeding die rijk is aan vlees gebakken op hoge temperatuur het risico op darm- en maagkanker verhogen.”

En is een glaasje rode wijn goed of slecht? ?

“Experts zijn voorstander van onthouding, en anders een maximum van 10 à 15g alcohol per dag (of een glas wijn van 12cl) voor vrouwen en 20 à 30g voor mannen. Deze aanbeveling omvat alle alcoholische dranken (bier, wijn, aperitieven, digestieven…).”

Meer dan één glas alcohol per dag verhoogt het risico op de ontwikkeling van bepaalde types kanker (borstkanker, dikkedarmkanker).

Welke andere tips moet men onthouden om de risico’s op kanker te verminderen?

“Men moet natuurlijk stoppen met elke vorm van roken. Tabak is de belangrijkste vermijdbare oorzaak van kanker: tabak is verantwoordelijk voor meer dan 25% van alle sterfgevallen ten gevolge van kanker. Men moet elke vorm van roken vermijden! Dus ook niet vertoeven in een rookomgeving die eveneens toxisch is (passief roken) en niet geloven dat een waterpijp niet dezelfde gevaren vertoont. Ook een waterpijp is kankerverwekkend.

De uv-straling van de zon heeft een bewezen kankerverwekkend effect. Men moet verstandig omgaan met zonnestraling en zich goed beschermen met een doeltreffende zonnebescherming. Het Internationaal Instituut voor Kankeronderzoek (IARC) heeft zonnebanken geklasseerd onder de meest kankerverwekkende middelen, bij tabak en asbest. Iedereen weet hoe kankerverwekkend tabak en asbest zijn, maar weinigen beseffen het risico van de zonnebank!

Verder zou ik ook aanraden om borstvoeding te geven. Moeders zouden hun kinderen de eerste zes maanden borstvoeding moeten geven. De voordelen van borstvoeding, zowel het voorkomen van borstkanker bij de moeder als overgewicht en obesitas bij het kind, zijn vandaag bewezen.”

“De impact van een gezonde levenswijze op het risico op kanker werd reeds zeer duidelijk aangetoond en zou tot 38% invloed kunnen hebben. Maar laten we niet vergeten”, besluit dokter Boucquiau: “dat kanker vaak het gevolg is van een hele reeks oorzaken die elkaar wederzijds beïnvloeden, vaak gedurende extreem lange perioden. Voor een betere preventie moeten verschillende factoren van de levenswijze aangepast worden: niet roken, het lichaamsgewicht onder controle houden, voldoende bewegen, weinig of geen alcohol drinken en evenwichtig eten.”

Bescherm het milieu!
De vervuiling van lucht, water en bodem door chemische kankerverwekkende producten ligt aan de basis van ongeveer 1 à 4% van alle kankers. Deze vervuiling moeten we dagelijks trachten tegen te gaan.

En gsm-straling?

De veiligheid van gsm’s blijft een controversieel onderwerp. Gsm’s worden geklasseerd in de categorie mogelijke kankerverwekkende stoffen. Bij twijfel moet men voorzichtig zijn en het gezond verstand gebruiken:
– geen langdurig gebruik door kinderen;
– handenvrije sets en oortjes gebruiken;
– lange conversaties vermijden;
– kies een zone met maximaal bereik, dit beperkt de stralingskracht van de gsm;
– de gsm niet aan het oor plakken, en tijdens de conversatie om de twee minuten van oor wisselen.

Heeft u vragen?

0800/15.802: een gratis nummer van de Stichting tegen Kanker waar experts alle vragen beantwoorden.

kanker.be: kankerinfo biedt wetenschappelijk ondersteunde en up-to-date informatie dankzij de expertise van artsen, psychologen, maatschappelijk assistenten en verplegers.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone