Suiker: kent u de nieuwe manieren om te zoeten? - VivaGezond

Suiker: kent u de nieuwe manieren om te zoeten?

This post is also available in: Frans

Gooi uw gewoonten om: suiker is bezig aan een revolutie. De kleur ervan is niet langer noodzakelijk wit en ook de consistentie kan anders… vloeibaar. Je kunt suiker zelfs gebruiken voor bepaalde nutritionele kwaliteiten in plaats het te mijden uit angst voor de kilo’s of cariës. 

Over suiker en zoetstoffen doen heel wat misvattingen de ronde.

Test uw kennis!

Rietsuiker bevat meer vitaminen dan witte suiker
Fout

De suiker die wij gebruiken, wordt gewonnen uit suikerriet of suikerbieten.

Om witte suiker te krijgen, wordt het suikerriet of de suikerbiet gewassen en vervolgens fijngemalen om het sap eruit te halen. Dat sap bevat 85% water, 15% suiker en 1 tot 3% onzuiverheden. Het ondergaat verschillende bewerkingen (filtering, uitdamping en vervolgens bereiding). In een laatste fase wordt de suiker gezuiverd om een wit eindproduct te verkrijgen.

Rietsuiker ondergaat precies dezelfde bewerkingen maar wordt aan het eind van het proces gewoon iets minder gezuiverd. Hij bevat wat kleine onzuiverheden, vandaar de donkerdere kleur.

Agavesuiker is suiker uit een cactus
Juist

De suiker wordt gewonnen uit een cactus: de Azteken gebruikten hem al. Agavesuiker heeft een hogere zoetkracht dan witte suiker en ziet eruit als honing. Hij bestaat voor bijna 90% uit fructose en de glykemische index is drie keer lager dan die van honing. Hij doet de bloedsuikerspiegel dus niet te snel stijgen en beperkt insulinepieken. Hij wordt door sommige artsen dan ook aanbevolen aan mensen die op hun gewicht moeten letten, meer bepaald voor de preventie van bepaalde ziekten zoals diabetes. Maar opgelet, zoals voor elke vorm van suiker geldt: overdaad schaadt!

Rapadura is een biologische suiker
Juist

Rapadura wordt gewonnen uit suikerriet en is volledig biologisch. Meestal is het een fairtradeproduct (afkomstig van Costa Rica). Omdat het een zogenaamd volwaardige suiker is, is hij rijker aan mineralen en sporenelementen. Hij ziet er een beetje uit als bruine suiker en heeft een uitgesproken aroma. Daarom kan hij worden gebruikt om melkproducten of vruchtensla meer smaak te geven.

Alle zoetstoffen zijn hetzelfde
Fout

Een zoetstof is een stof met een zoete smaak, die wordt gebruikt om suiker te vervangen in lightproducten. Zoetstoffen zitten onder meer in frisdrank (‘light’), snoep, jam, yoghurt, dessertroom, chocolade… Er bestaan twee soorten zoetstoffen.

– Intensieve zoetstoffen hebben een zeer hoge zoetkracht. Die van aspartaam of stevia is bijvoorbeeld 200 keer hoger dan die van suiker (sacharose). Je moet er ook maar heel weinig van gebruiken om een zoet effect te krijgen. Intensieve zoetstoffen zijn onder meer aspartaam, cyclamaten, sacharine, sucralose en stevia.

– Bulkzoetstoffen of extensieve zoetstoffen: deze worden ofwel afzonderlijk gebruikt (zoetkracht 0,5 of 1 maal die van suiker), ofwel om in bepaalde voedingsmiddelen de equivalente massa van de ontbrekende suiker aan te vullen omdat intensieve suikers in zeer lage hoeveelheden worden gebruikt (sorbitol, mannitol, xylitol, maltitol of isomalt).

Geen enkele zoetstof bevat calorieën
Fout

Intensieve zoetstoffen bevatten geen calorieën maar polyolen bevatten 2,4kcal/g (tegenover 4kcal/g voor suiker).

Zoetstoffen veroorzaken geen cariës
Juist

Zoetstoffen worden gebruikt om suiker in snoepjes en kauwgum te vervangen. Op het etiket van een product met polyool kan de vermelding ‘werkt cariës niet in de hand’ staan, maar opgelet… Als je er grote hoeveelheden van gebruikt (ongeveer 30g/dag of vijftien kauwgums/dag), kunnen ze aanleiding geven tot opgeblazenheid en/of diarree. Daarom moet op het etiket van producten die polyol bevatten, de vermelding ‘overmatig gebruik kan laxerende effecten hebben’ staan.

Zoetstoffen houden geen gevaar in voor de gezondheid
Juist

Zoetstoffen worden in studies grondig gecontroleerd voordat ze op de markt worden gebracht. De gezondheidsautoriteiten leggen ook maximumdoses vast die niet mogen worden overschreden en formuleren beperkingen op het gebruik (bijvoorbeeld kinderen jonger dan drie jaar). Sommige zoetstoffen hebben contra-indicaties (bijvoorbeeld aspartaam in geval van fenylketonurie). Bij normaal gebruik houden ze echter geen enkel risico in. Bij mensen met overgewicht of diabetes kunnen ze zelfs een gunstig effect op de gezondheid hebben en weer plezier en smaak aan het leven geven.

De toegestane dagelijkse dosis voor aspartaam bedraagt 40mg per kilo en per dag. Voor een vrouw van 60 kilo stemt dat overeen met maximaal 2,4g per dag, of meer dan zestien tot dertig blikjes naargelang de lightdrank! Het is met andere woorden bijna onmogelijk om die maximumdosis te halen! Maar opgelet: de consumptie van grote hoeveelheden lightdrank houdt andere risico’s in!

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone