Terug aan het werk? Tijd voor een energieboost! - VivaGezond

Terug aan het werk? Tijd voor een energieboost!

This post is also available in: Frans

Vermoeidheid, minder energie, geen zin om terug aan het werk te gaan… Hoog tijd om uw energietank weer aan te vullen! Hieronder geven we enkele tips, zodat u er weer met volle moed kunt invliegen!

Schep orde op uw bord

Om dat afgepeigerde gevoel een halt toe te roepen, kunt u maar beter bewust boodschappen doen en alleen voeding kopen die uw vermoeidheid als sneeuw voor de zon doet verdwijnen. Vooral sinaasappelen, kiwi’s, paprika’s, bloemkool en broccoli doen het goed, want deze soorten zitten boordevol vitamine C. Verorber daarnaast ook voldoende proteïnen. Naast gevogeltelever, kalkoen en varkensvlees mikt u het best op vis, zeevruchten en granen, want die zijn een bron van vitaminen E en B, noodzakelijk voor een goede werking van het zenuwstelsel. Vergeet ook magnesium niet: dat vindt u in allerlei soorten peulvruchten en vooral in chocolade. Zorg er tevens voor dat u genoeg trage suikers binnenkrijgt, bijvoorbeeld door volkoren brood te eten. And last but not least: beperk het gebruik van alcohol en stimulerende middelen.

Neem een energierijk ontbijt

We weten het allemaal: de eerste maaltijd van de dag levert de brandstof die we nodig hebben en zorgt ervoor dat we om 15 uur geen klop van de hamer krijgen. Begin dus elke dag met een evenwichtig ontbijt bestaande uit volkoren granen (vezels, muesli zonder suiker), melk of yoghurt, kaas of eieren voor calcium en proteïnen, en een stukje fruit voor een vitamine C-boost. Door uitgebreid te ontbijten zult u overdag minder zin in snacks krijgen.

Beweeg

Van sporten knapt u ongetwijfeld op. Ook als u moe bent, kunt u dus maar beter in beweging blijven. Een energieboost krijgt u immers niet door in de zetel tv te kijken of een kruiswoordraadsel in te vullen. Beweeg! Kies een sportieve activiteit die u leuk vindt om weer in het juiste ritme te raken. Ga bijvoorbeeld eens zwemmen, want dat doet het serotoninegehalte (een neurotransmitter die u een gevoel van rust bezorgt) in uw brein stijgen. Begin met twee tot drie zwempartijtjes per week, en u zal al snel uw energiepeil voelen stijgen!

Slaap voldoende

Maak er een gewoonte van om op een vast tijdstip naar bed te gaan. En hou, indien mogelijk, een siësta wanneer u zich overdag plotseling moe voelt. Raakt u moeilijk in slaap? Drink dan kruidenthee of neem een pilletje op basis van valeriaan, passiebloem, linde, kamille… met een beetje honing. Voor een regelmatig slaapritme moet u uw interne klok op bepaalde tijdstippen afstemmen. Ontwikkel uw routine dus op basis van het feit dat u elke avond rond hetzelfde uur wilt gaan slapen en dat u een nachtrust van minimaal 7 tot 8 uur moet hebben. Zo wordt u elke dag, en misschien ook wel in het weekend, op hetzelfde tijdstip wakker.

Drink voldoende water

Voelt u zich afgemat? Drink dan snel een glaasje water. Water is nodig voor alle chemische reacties in onze cellen, en dan vooral onze hersencellen. Wacht echter niet tot u dorst hebt om enkele slokjes te drinken… U zult zien: uw concentratie (bijvoorbeeld tijdens een vergadering) zal er met rasse schreden op vooruitgaan!

Haal rustig adem!

Ga 5 tot 10 minuten naar buiten om een luchtje te scheppen. Zo krijgen uw hersenen weer meer zuurstof en zult u zich veel alerter voelen.

Neem voldoende magnesium op

In ons lichaam vervult magnesium heel wat functies, van het overbrengen van zenuwimpulsen tot het opwekken van energie. Bovendien is deze stof onmisbaar voor de goede werking van meer dan 300 biochemische celreacties. Het zal u dan ook niet verbazen dat een magnesiumtekort uw energiepeil geen deugd doet!
Om weer meer fut te krijgen, moet u dus gewoon meer magnesium zien op te nemen!
Ongeveer 75% van de mensen heeft een magnesiumtekort. Voedingsmiddelen die veel magnesium bevatten, zijn: weekdieren (alikruiken, wulken, mosselen), oliehoudende droge vruchten (amandelen, walnoten, pistachenoten, hazelnoten), peulvruchten (witte bonen, kidneybonen), volkoren graanproducten, spinazie, makreel, cacao en zwarte chocolade.

Uit “De Patiëntenkrant” Nr. 24

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone