Tips & Tricks: constipatie - VivaGezond

Tips & Tricks: constipatie

This post is also available in: Frans

Een op drie mensen heeft last van wispelturige darmen. Enkele eenvoudige regels kunnen dit vaak verhelpen. En u, heeft u goede gewoonten om constipatie te voorkomen?

Ik ben geconstipeerd als ik niet alle dagen naar het toilet ga. Niet waar.

Ieder heeft zijn eigen gewoonten, al van jongs af aan. Sommigen moeten maar één keer om de twee dagen naar het toilet, anderen hebben een regelmatigere stoelgang. Artsen spreken van constipatie wanneer er minder dan 3 keer per week stoelgang wordt gemaakt, en dit gedurende verschillende weken. De meest voorkomende complicaties zijn een zwaar, opgeblazen gevoel, buikpijn en hemorroïden. In bepaalde gevallen, en vooral bij zieke of oudere mensen, kan constipatie leiden tot darmocclusie.

Vrouwen zijn vaker geconstipeerd dan mannen. Waar.

Occasionele constipatie treft een op drie personen en drie maal meer vrouwen dan mannen. Zwangerschap maakt vatbaarder voor constipatie. De verminderde darmcontracties door hormonale veranderingen en het samendrukken van de darm door de uterus zorgen voor een vertraagde transit. Ook oudere mensen hebben er vaker last van. Een zittend leven en de inname van bepaalde geneesmiddelen zijn risicofactoren die vaak inherent zijn aan deze periode in het leven. Ook baby’s’ blijven niet gespaard van constipatie, vooral kindjes die flesvoeding krijgen en kinderen die ‘zich ophouden’ om niet naar het toilet te moeten gaan op school.

Stress kan constipatie veroorzaken. Waar.

Vooral het ‘prikkelbaredarmsyndroom’. Men spreekt van prikkelbaredarmsyndroom bij een slechte werking en/of overgevoeligheid van de darmen. Dit vertaalt zich in tal van symptomen, waaronder de meest voorkomende: buikpijn, winderigheid en afwisselende perioden van diarree en constipatie. Stress kan de oorzaak zijn van een prikkelbare darm. Probiotica brengen de darmflora opnieuw in evenwicht en verlichten de symptomen van het prikkelbaredarmsyndroom.

Dagelijkse preventie tegen constipatie 

  • Drink 1,5 tot 2 liter vocht (water, thee, vruchtensap) per dag.
  • Beweeg, vooral lopen en buikoefeningen.
  • Eet op regelmatige tijdstippen.
  • Vermijd het om snel tussendoor te eten, neem uw tijd aan tafel. 
  • Vergeet niet om tijdig naar het toilet te gaan op stressmomenten.
  • Houd u nooit in.

Veel water drinken voorkomt constipatie. Waar.

Veel water drinken is belangrijk om de stoelgang te hydrateren. Het helpt bovendien het ontlasten. Drink veel water dat rijk is aan magnesium, maar ook thee, kruidendrankjes en bouillons.

Veel vezels eten voorkomt constipatie. Waar.

De behandeling van constipatie berust vooral op eenvoudige maatregelen. Allereerst een goede levenshygiëne: het toiletbezoek niet uitstellen en aan lichaamsbeweging doen. Deze eenvoudige principes activeren opnieuw de ontlastingsreflex. Vervolgens moet men het volume van de darminhoud vergroten en de darmmotoriek stimuleren. Dat is de rol van voedingsvezels. Zij worden niet geabsorbeerd en doen dienst als ‘ballast’ in het voedsel en zorgen voor een voldoende hoeveelheid water. Vezels zitten in fruit en groenten, en vooral in volkoren of semivolkoren graanproducten, gedroogde groenten en fruit.

Constipatie: wanneer een arts raadplegen?

Bij volgende symptomen moet men een arts raadplegen:

  • constipatie die recentelijk is opgetreden of is verergerd zonder duidelijk motief;
  • aanwezigheid van bloed in de stoelgang;
  • plotse vermagering;
  • verminderde eetlust;
  • koorts;
  • ongewone buikpijn.

Opgelet, volledig uitblijven van de stoelgang of darmocclusie, is een spoedgeval:

  • geen doorgang meer van stoelgang en gassen;
  • buikpijn met opstoten;
  • misselijkheid, braken.
Uit het artikel “Oplossingen tegen constipatie!” van “De Patiëntenkrant” Nr. 24
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Articles similaires