Tournée Minérale: het verdict - VivaGezond

Tournée Minérale: het verdict

De eerste editie van Tournée Minérale was een voltreffer, dat stelden VAD (Vlaams expertisecentrum voor alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen) en Stichting tegen Kanker in hun persbericht.

Maar liefst 122.460 Belgen lieten hun favoriete alcoholische drankje een maand lang links liggen. De campagne bracht maar liefst €194 000, het geld gaat integraal naar kankeronderzoek. VivaGezond zet de resultaten op een rijtje.

Gezondheid als motivatie

Een alcohol pauze inlassen (64%) is de grootste motivatie om deel te nemen. 52% zegt te willen deelnemen om zich fitter te voelen. De derde grootste reden was om geld te doneren voor onderzoek (42%) én gewicht te verliezen. 22% hoopte beter te slapen.

Bij vrouwen ligt de gemiddelde leeftijd rond 40 jaar, bij mannen was dat 43 jaar. Van de deelnemers nam 60% vrouwen en 40% mannen deel.

Geografisch bekeken

In West-Vlaanderen gingen 17 per 1000 inwoners de uitdaging aan, in Vlaams Brabant waren dat er 16 per 1000 inwoners. De minst geëngageerde provincies waren Luik en Henegouwen met 5 deelnemers per 1000 inwoners.

Gedragsverandering?

De universiteit van Gent nam een enquête af bij het begin van de campagne en zal die binnenkort nog eens herhalen. Over een half jaar wordt getest of de ex-deelnemers op dat moment nog steeds minder alcohol drinken. Of de alcoholvrije maand effectief tot andere alcoholgewoontes geleid heeft, valt dus nog even af te wachten.

Bron: VAD

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone