Vitamine D: preventie begint op het bord - VivaGezond

Vitamine D: preventie begint op het bord

Een gevarieerde, kleurrijke en evenwichtige voeding is de sleutel tot een goede gezondheid: fruit en groenten voor vezels en vitaminen; vlees, eieren en vis voor eiwitten; melkproducten voor calcium, granen voor trage suikers, wat plantaardige olie en boter voor vetten.

Vitamine D, om het immuunsysteem te boosten

Vitamine D is eigenlijk een hormoon dat voor 90% wordt aangemaakt in de diepe huidlagen onder invloed van de uvb-stralen van de zon. Ze is als het ware de metser van ons skelet door de calcium te binden. Zonder voldoende calcium en vitamine D kunnen onze botten niet goed groeien en wordt het skelet brozer. Maar vitamine D speelt ook een belangrijke rol in de immuniteit van kinderen en beschermt hen beter tegen verschillende infecties.

Maar waar verbergt vitamine D zich?

De grootste bron van vitamine D komt van de zon. Maar in België is er onvoldoende zon om het lichaam voldoende vitamine D te laten aanmaken.

Vitamine D zit ook in onze voeding zoals in vette vis, boter, lever, eieren en bepaald orgaanvlees. Dit verandert weinig, te meer omdat deze voedingsmiddelen weinig op het bord van onze kinderen komen. Om de aanbevolen hoeveelheid vitamine D te bereiken, bevelen kinderartsen aan om vanaf de geboorte vitamine D-supplementen te geven. Het is tegenwoordig aanbevolen dat alle kinderen, vanaf de geboorte tot de leeftijd van 6 jaar, een dagelijkse dosis van 400UI vitamine D nemen in de vorm van een voedingssupplement. Voor de keuze van dit vitamine D-supplement, vraagt u het best advies aan uw arts of apotheker!

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Articles similaires