Voeding voor voor een duidelijkere kijk... - VivaGezond

Voeding voor voor een duidelijkere kijk…

Om goed te zien moet u… goed eten! Want wat er op ons bord komt, beïnvloedt rechtstreeks de gezondheid van onze ogen! Weet u welke vitaminen of voedingsmiddelen voor gezonde ogen zorgen?

Beter zien, zelfs op latere leeftijd

Uw ogen hebben specifieke voedingsmiddelen en vitaminen nodig om uw hele leven lang gezond te blijven. De ogen verouderen net zoals andere organen, en zijn bovendien ook vatbaarder voor stoornissen.

Om oogstoornissen of -ziekten te behandelen moeten we uiteraard goed begrijpen welke factoren aan de oorzaak liggen. De zon, tabak en een slechte voeding zijn de grote vijanden van onze ogen!

Aanpakken via de voeding

Het belang van voeding is om uw ogen in goede gezondheid te houden, wint steeds meer veld. Uit talrijke studies is immers gebleken dat de veroudering van de ogen kan worden vertraagd of gestabiliseerd door een verhoogde inname van vitaminen, antioxidanten en omega 3-vetzuren, bovenop de hoeveelheden daarvan die de voeding al levert.

Vandaag bestaan er al veel aangepaste voedingssupplementen, maar de kwaliteit van uw voeding blijft echter van doorslaggevend belang.

In de strijd tegen de veroudering van de ogen spelen sommige voedingsstoffen zoals luteïne, omega 3-vetzuren en antioxidanten een belangrijke rol.

Omega 3 als voeding voor onze ogen

Recente studies hebben gewezen op het voedingskundige belang van omega 3-vetzuren, meer bepaald van het docosahexaeenzuur (DHA) dat ze bevatten. Het DHA beschermt de retina tegen oxidatieve stress (zie kader), die aan de basis ligt voor veroudering en verschillende ziekten die de ogen kunnen treffen.

De omega 3-vetzuren vinden we voornamelijk in vis. Eet dus 2 tot 3 keer per week vis. Tonijn, wilde zalm, makreel, sardienen (ook in blik), haring, forel, heilbot en tong bevatten veel omega 3-vetzuren. Gebruik eveneens koolzaadolie of notenolie die rijk zijn aan omega 3-vetzuren om uw salades op smaak te brengen.

Om uw salades smaak te geven gebruikt u het best een mengeling van koolzaadolie of notenolie en olijfolie.

Bekijk het leven in alle kleuren dankzij antioxidanten

De invloed van oxidatieve stress blijkt duidelijk uit het ontstaan van bepaalde oogziekten zoals cataract en maculadegeneratie (zie kader). Antioxidanten in de voeding (vitaminen C, E, bètacaroteen, selenium en zink) kunnen een beschermende rol spelen in de vroege stadia van deze ziekten en hun evolutie naar ernstige vormen vertragen indien er meer van wordt ingenomen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden.

Luteïne, zeaxanthine en vitaminen met antioxidante werking zijn van essentieel belang voor de gezondheid van de ogen. Deze komen onder meer voor in gele, rode en groene groenten. Kleuren hangen immers af van de voedingskundige samenstelling van groenten.

Sommige fruitsoorten en groenten zijn het hele jaar door verkrijgbaar en het is belangrijk om deze regelmatig te eten: sinaasappel of kiwi, boerenkool, maïs. Andere fruitsoorten zijn meer seizoensgebonden. Daarnaast is zink van essentieel belang voor de gezondheid van de ogen, dit is in grote hoeveelheid terug te vinden in oesters, lever, volkorenbrood en rood vlees.

Luteïne, het antiverouderingspigment van uw zicht

Luteïne filtert het blauwe licht dat verantwoordelijk is voor de oogveroudering en doet dienst als een natuurlijk zonnescherm: het beschermt het oog tegen oxidatieve stress door de vrije radicalen te elimineren. Het organisme kan geen luteïne synthetiseren en dus moet het via onze voeding in ons lichaam komen (we denken aan tomaten, rauwe groene bladgroenten, spinazie, broccoli, pompoen, spruiten, maïs, andijvie en veldsla).

Maculadegeneratie bedreigt uw zicht

Maculadegeneratie is de voornaamste oorzaak van slechtziendheid vanaf 50 jaar. Het heeft te maken met de veroudering van de centrale zone van de retina die macula wordt genoemd. Het centrale zicht wordt geleidelijk slechter en er verschijnt een zwarte vlek in het gezichtsveld.

Het midden van het gezichtsveld wordt troebel en alle details gaan verloren. Ook het zicht van dichtbij, met name bij het lezen, wordt snel moeilijk of zelfs onmogelijk. Luteïne en zeaxanthine komen geconcentreerd voor in het gebied rond de macula en zouden een beschermende rol hebben door het blokkeren van de blauwe stralen van het licht.

Ze zouden ook een krachtige antioxidante werking hebben. Bij maculadegeneratie zien we dat het gehalte van deze twee pigmenten sterk is verminderd.

Er bestaat geen middel om maculadegeneratie te voorkomen, maar de ziekte zou wel kunnen worden afgeremd met een voeding die rijk is aan antioxidanten, vooral aan luteïne.

Wanneer moeten we supplementen nemen?

Vandaag bestaan er veel voedingssupplementen die bijdragen tot een goede gezondheid van de ogen. In hogere dosissen en volgens het advies van uw arts zouden ze de evolutie van de ziekte kunnen afremmen. Welke voedingssupplementen moet u echter nemen en wanneer?

Kies supplementen die naast luteïne ook andere antioxidanten (vitaminen C, E…), zink en omega 3 (DHA) bevatten. Aangezien sommige formules een hoge concentratie microvoedingsstoffen bevatten, is het verstandig om de raad van uw arts of apotheker vragen indien u ze wilt gebruiken.

Vergeet bovendien niet dat deze supplementen nooit een evenwichtige voeding kunnen vervangen.
Indien u al deze tips volgt, dan blijft u op het rechte pad… met uw ogen!

Oxidatieve stress? Een delicaat evenwicht

‘Oxidatieve stress’ heeft niets te maken met de stress wanneer u zenuwachtig bent. Ons lichaam produceert stoffen die nogal agressief zijn voor de cellen, de vrije radicalen. Deze stoffen worden constant aangemaakt, maar ons lichaam produceert ook samenstellingen die in staat zijn om ze te ‘ontgiften’, de schade te herstellen en de cellen te beschermen tegen deze beruchte vrije radicalen.

Dat zijn de antioxidanten die we ook terugvinden in een gevarieerde en kleurrijke voeding. Zo ontstaat een natuurlijk evenwicht tussen vrije radicalen en antioxidanten. Het lichaam werkt normaal en de cellen blijven beschermd. Bij een onevenwicht, wanneer er te veel vrije radicalen worden gevormd, spreken we van oxidatieve ‘stress’.

Cataract, het oog dat ouder wordt…

Cataract is een andere oorzaak van blindheid: het is een gedeeltelijk of totaal verlies van de doorzichtigheid van de ooglens. Het zicht wordt dan minder duidelijk en minder comfortabel. Deze ziekte komt vooral voor na 65 jaar en is over de hele wereld de grootste oorzaak van blindheid.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone