Winter: de fabels - VivaGezond

Winter: de fabels

Er gaan enorm veel tips de ronde om uw gezondheid op peil te houden tijdens de winter. Hieronder de meest voorkomende fabels! 

Alcohol verwarmt

Je hoort vaak zeggen: “Drink een druppeltje, je zal het warmer krijgen”. Het gevoel van warmte is het gevolg van de uitzetting van de bloedvaten onder de huid. De warmte wordt eigenlijk ‘afgeleid’ van de binnenkant van het lichaam naar de oppervlakkige zones. In werkelijkheid zal de lichaamstemperatuur dalen met een graad per alcoholfractie van 50g die je opneemt. Het aangename gevoel dat je krijgt na het drinken van alcohol is dus bijzonder nadelig omdat het gepaard gaat met een daling van de lichaamstemperatuur en een aanzienlijk risico op hypothermie!

Drink geen alcohol om het warm te krijgen. Alcohol doet de bloedvaten van de huid verwijden (rode wangen) en de warmte gaat sneller verloren.

Koude doodt microben

Wie kreeg het nooit te horen: “Koude is goed voor de gezondheid, het doodt microben”? Maar waarom doen de grootste epidemieën van gastro-enteritis en griep zich dan voor in de winter? Koude kan niet verhinderen dat je ziek wordt. Bacteriën en virussen zijn heel sterk en temperaturen onder nul schrikken ze allerminst af!

Vetrijke voedingsmiddelen eten in de winter

Geen raclette, tartiflette (tenzij je er gewoon zin in hebt) of andere vetrijke maaltijden om je te beschermen tegen de koude! We zijn geen vogels op zoek naar vetstoffen of reuzel! Om energie en dus warmte te produceren, zal ons lichaam eerst zijn suikerreserves aanspreken. In de winter moet u ook voor energie op uw bord zorgen.

Een goede gezondheid is het resultaat van een evenwichtige voeding. Bepaalde micronutriënten als zink (een oligo-element) of vitamines C, B en E zijn onmisbaar omdat ze een rechtstreeks effect hebben op ons afweersysteem. We vinden ze terug in schelp- en schaaldieren, rood vlees en volkoren granen. Eet vanaf de eerste koude meer lever, boter, eieren of roquefort.

Geef ten slotte de voorkeur aan trage suikers zoals in zetmeelhoudende producten en granen. Gedroogd fruit en groenten (zoals linzen, hazelnoten en amandelen) mogen dus zeker op uw bord verschijnen.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Articles similaires