Yoghurt zorgt mee voor het dagelijkse gezondheidsevenwicht - VivaGezond

Yoghurt zorgt mee voor het dagelijkse gezondheidsevenwicht

This post is also available in: Frans

Yoghurt bevat, naast zeer weinig calorieën, alle voedingskwaliteiten van melk en de heilzame eigenschappen van melkzuurbacteriën. Nieuwe wetenschappelijke studies die werden voorgesteld tijdens een voedingsconferentie in Granada hebben nog maar eens de vele gezondheidsvoordelen van yoghurt aangetoond.

Yoghurt helpt bij de vertering van lactose

Tegenwoordig zeggen vele mensen dat ze lactose-intolerant zijn, maar dit is vaak gebaseerd op zelfdiagnose en heeft soms radicale gevolgen zoals het volledig bannen van melkproducten. Deze voedingsgewoonte is niet gegrond. Studies hebben immers aangetoond dat een kleine dosis lactose verdragen wordt (12g/dag, of een glas melk verdeeld over de dag bijvoorbeeld), zelfs door lactose-intolerante mensen. Ook bevatten sommige kazen bijna geen lactose (harde kazen bijvoorbeeld). Een andere, zeer gemakkelijke oplossing is yoghurt eten! Uit verschillende studies, gevalideerd door de EFSA (European Food Safety Authority), blijkt dat levende yoghurtbacteriën de vertering van lactose verbeteren bij lactose-intolerante mensen. Goed nieuws voor mensen die de consumptie van lactose tot nog toe beperkten.

Yoghurt: vriend van de weegschaal!

Yoghurt is een concentraat van goede voedingsstoffen met beperkte calorieën voor ieder van ons! Het is een interessant alternatief in zoete en zoute gerechten! Gangbare voedingsmiddelen vervangen door yoghurt is een verstandige keuze die drie voordelen biedt: minder calorieën, porties die de honger beter stillen, en een cocktail van essentiële voedingsstoffen (calcium, eiwitten…). Aardbeienijs op basis van yoghurt bevat bijvoorbeeld veel minder calorieën (226kcal) dan een gewoon aardbeienijsje, bevat minder verzadigde vetten, maar twee maal meer eiwitten, en 1,5 keer meer calcium. Een smoothie met yoghurt en vruchten bevat 6 keer meer calcium, 7 keer meer magnesium, meer eiwitten (7g) en minder calorieën (22kcal) dan een blikje frisdrank.

Geef dus de voorkeur aan yoghurt en geniet van een grotere portie!

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0Email this to someone

Articles similaires